Ahad, Ogos 09, 2009

sedekah mengubati bisul

Diriwayatkan oleh Ali bin al-Hasan bin Syaqiq bahawa Ibnu al-Mubarak pernah ditanya oleh seorang lelaki: "Wahai Abu Abdul Rahman! (gelar Ibnu al-Mubarak) sudah tujuh tahun aku menahan sakit bisul yang ada dilututku ini. Aku sudah bertanya dengan ramai doktor, dan sudah pula bermacam ubat yang kucuba untuk menyembuhkannya, tapi penyakit ini tak kunjung sembuh.



Ibnu al-Mubarak menjawab: "Ketahuilah bahawa saat-saat ini orang-orang sedang memerlukan air (kerana musim kemarau), maka buatlah sebuah telaga yang boleh dimanfaatkan oleh mereka dan dengan izin Allah, penyakit itu akan sembuh. Lelaki itu bersegera membuat telaga untuk memenuhi keperluan orang ramai hingga akhirnya penyakit bisulnya pun menjadi sembuh.



Sebenarnya, banyak kisah yang boleh dijadikan teladan dan contoh berubat dengan sedekah untuk kita semua boleh ikuti. Tapi, mil hanya ambil satu contoh kisah berubat sakit bisul dengan sedekah.



Sedekah ini banyak faedahnya...Yang memberi dapat mengukuhkan lagi imannya, yg menerima dapat merasa manfaatnya. Oleh itu, bersedekahlah supaya setiap manusia di muka bumi ini dapat merasa faedah dan kebaikan bersama.

0 Comments: