Sabtu, Ogos 15, 2009

H1N1 membimbangkan...

Kini, kita sudah maklum H1N1 sedang menular di negara kita...Sehingga hari ini, sudah lebih 50 orang meninggal dunia kerana telah dijangkiti oleh wabak selesema atau Influenza A (H1N1)...Ini adalah satu tahap yang amat membimbangkan. Malah, WHO anggar 5 juta rakyat Malaysia dijangkiti H1N1 jika abaikan kesihatan.

Orang ramai telah mulai sedar dan prihatin dengan penularan wabak ini. Mereka telah mengambil langkah berjaga-jaga bagi mengelak daripada dijangkiti wabak selesema atau H1N1. Selain digalakkan memakai penutup hidung dan mulut, pelbagai petua telah dicadangkan bagi mencegah daripada dijangkiti wabak ini iaitu makan buah-buahan Vitamin C seperti epal hijau, limau, buah kurma (tamar), minum susu, makan coklat, madu dan habbatus sauda. Bagi yang beragama Islam, kita sentiasa digalakkan dalam keadaan berwudhu.


Sumber : Utusan Malaysia Online 15 Ogos 2009

Sebagai langkah berjaga-jaga bagi mengelak dijangkiti penyakit selesema babi atau influenza A (H1N1) yang semakin serius, orang ramai yang semakin sedar tentang keperluan menggunakan penutup hidung dan mulut berebut-rebut membeli alat pelindungan tersebut. Namun kehabisan stok alat itu menyebabkan banyak pembeli berasa hampa dan kecewa. Difahamkan bekalan stok alat perlindungan di beberapa premis farmasi di ibu negara Kuala Lumpur terputus sejak beberapa hari lalu ekoran masalah untuk memperoleh bekalan itu daripada pembekal.

Mil galakkan setiap orang mengamalkan minum habbatus sauda setiap hari pagi dan petang. Habbatus sauda adalah penawar terbaik semua penyakit dan ia mempunyai antibodi yang tinggi. Nak tau lebih lanjut tentang habbatus sauda...TUNGGU...

Mungkin ramai dah mengetahui apakah itu wabak selesema atau Influenza A (H1N1). Mungkin ada yang segelintir belum pasti apakah H1N1, bagaimana ia berjangkit dan langkah-langkah pencegahan yang perlu diambil. Mil kongsikan faktanya. Sumbernya daripada Kementerian Kesihatan Malaysia.

CEGAH INFLUENZA A (H1N1)

Ketahui bagaimana virus ini berjangkit...

Virus ini berjangkit apabila pesakit batuk dan bersin. Titisan cecair pernafasan yang keluar akan terkena tangan pesakit, permukaan-permukaan (surfaces) atau tersebar ke udara. Seterusnya, seseorang akan dijangkiti sama ada melalui pernafasan, melalui sentuhan dengan tangan pesakit atau menyentuh permukaan-permukaan yang tercemar dengan titisan cecair pesakit.

*Cara jangkitan pada jarak kurang daripada 1 meter.

GEJALA INFLUENZA A (H1N1)

Jika anda baru pulang dari negara/kawasan yang dilanda wabak Influenza A (H1N1), ATAU Telah berhubung rapat dengan kes yang disyaki atau kes yang telah disahkan menghidapi Influenza A (H1N1) DAN Dalam tempoh 7 hari mengalami gejala penyakit ini, SEGERA DAPATKAN RAWATAN DOKTOR. Tindakan awal anda dapat membantu pihak Kementerian Kesihatan mengambil langkah-langkah kawalan dan pencegahan penyakit ini dengan lebih berkesan.

Langkah-langkah Pencegahan

Tangguhkan lawatan ke negara -negara yang dilanda wabak Influenza A (H1N1) PATUHI SEMUA ARAHAN yang dikeluarkan oleh Pihak Berkuasa dari semasa ke semasa mengenai wabak ini.

0 Comments: